Om mig
Pernille Rübner-Petersen
sanger, sangskriver, performer
filmmager, skribent og kønsdebattør
Jeg beskæftiger mig med kunst og kultur, køn og krop, identitet og livsstil.
Tidligere har jeg fortrinsvis instrueret film og teater og skrevet manuskripter. I nyere tid er mit fokus i højere grad at producere musikalbums, musikvideoer og give koncerter og performances.
Desuden skriver jeg artikler, hvoraf en del er præsenteret her på hjemmesiden.
Jeg er uddannet cand.mag. i Moderne Kultur & Kulturformidling. Min bachelorgrad er i Teatervidenskab.
I forbindelse med et Ph.d.-projekt om køn og performance (p.t. på pause), har jeg opholdt mig et år i London på Brunel University.
Foruden andre film har jeg skrevet og instrueret novellefilmen, Et Barn (2009), – et drama om lesbiske kvinder, som får børn med donorsæd. Filmen kan ses på Filmstriben.
Med afsæt i H.C. Andersens Den lille havfrue har jeg udgivet musiktrilogien:
Mermaid’s Box – Metaphors & Metamorphoses: www.mermaidsbox.com
Trilogien er en vidt forgrenende fortolkning af eventyret Den lille havfrue.
På online-magasinet Modkraft har jeg skrevet artikler om køn, identitet og kultur og været filmanmelder. Jeg har skrevet kronikker og debatindlæg i Politiken, Information og Weekendavisen og været medlem af redaktionen på online-magasinet Friktion. Senest har jeg skrevet for filmmagasinet Ekko. Desuden har jeg skrevet artikler om min egen kunstneriske praksis og en analytisk artikelserie om Svend Brinkmanns bøger, Stå fast og Ståsteder. Jeg har bidraget til antologien De røde sko – feminisme nu! udgivet på Tiderne Skifter.
Læs i øvrigt om udvalgte værker under menuen Værker.
Feministisk perspektiv / Statement
Ligestilling og seksuel frigørelse har medført mange landvindinger de sidste 100 år, og som samfundskritik og aktivisme oplever vi i disse år en renæssance for feminismen i en ny kontekst af nye og opbrudte identiteter og kategorier for køn. Alligevel viser det sig, bl.a. i kraft af fænomenet #Metoo og fortsat i mainstreamkultur, popmusik, film og underholdning og i den påtrængende kropsfiksering, at kvinder ofte præsenteres som kønsobjekter snarere end som subjekter med egen dagsorden.
I mit virke manifesterer kvinden sig som subjekt – dvs. et aktivt begærende væsen. Det er en fortsættelse af det feministiske projekt at gøre kvinder til fyldgyldige subjekter (på linje med mænd) – i vores kultur med en bevidsthed om, hvem vi er som mennesker. Uanset at livsvilkår og erfaring for køn udspiller sig forskelligt.