Film og teater - artikler

Film, fiktion

”Geniets” driftsliv dominerer filmkunsten

(8.marts 2019) / Begær og seksualitet
De mandlige instruktørers dunkle begær dominerer både i deres film og privatliv. Nu må tiden være kommet til, at de skal lære at styre sig, skriver debattør i anledning af kvindernes internationale kampdag.
https://www.ekkofilm.dk/artikler/malmros-bergman-og-trier/

Romantikkens mulighed og umulighed

(4.februar 2014)
Richard Linklaters anmelderroste filmtrilogi, Before Sunrise (1995), Before Sunset (2004) og Before Midnight (2013) dekonstruerer og bekræfter på en og samme gang den romantiske filmgenre.
https://modkraft.dk/artikel/romantikkens-mulighed-og-umulighed

At bestemme sandheden

(26.november 2013)
i anledning af Sorg og glæde af Nils Malmros.
Nils Malmros bruger i de fleste af sine film selvbiografisk materiale som grundstof. Det giver hans film en helt særlig tone, men også et særligt ansvar i omgangen sandhed og placering af skyld.
http://modkraft.dk/artikel/bestemme-sandheden

Særligt om dansk film

Vold som forløser eller vold som ikke forløser?

 (27.marts 2015) 3 af 3
De danske dogmefilm udviklede måske nok et nyt filmsprog, men det gjorde sig ikke fri af den amerikanske filmdramaturgi, hvor vold og faderopgør er forløsende.
http://modkraft.dk/artikel/vold-som-forl-ser-eller-vold-som-ikke-forl-ser

Dansk film kopierer amerikansk melodrama

(20. marts 2015) 2 af 3
Historierne i dansk film drives frem af følelsesladet action, hvor aggressioner og vold reproducerer et patriarkalsk verdensbillede.
http://modkraft.dk/artikel/dansk-film-kopierer-amerikansk-melodrama

Vold som eneste forløser 

(29.januar 2015) 1 af 3 / – anmeldelse
Susanne Biers nye danske spillefilm, En Chance til, er toptunet tjubang, men selvom følelserne raser, bliver det meste af indholdet aldrig for alvor vedkommende. Relationer og miljøer fungerer som kulisser – stereotype og voldelige. Selve dramaet går tabt.
http://modkraft.dk/artikel/vold-som-eneste-forl-ser

Prostitution på film

Prostituerede i filmens verden

(29.april 2013)
Like Someone in Love af Abba Kiarostami (2012), Eden af Megan Griffiths (2012), The Call Girl af Mikael Mercimain (2012), Concussion af Starcie Passon (2013). Læs også under Begær og seksualitet
Hvis det er så ukompliceret og lækkert at have sex med fremmede og oven i købet få penge for det – hvad venter vi så på?
http://modkraft.dk/artikel/prostituerede-i-filmens-verden

Julia Roberts i Skelbækgade

(april 2013): Pretty Woman (af Garry Marchall, 1990) og gadeprostitution i SkelbækgadeCph Pix – arrangement ”Film on location”. Læs også under Begær og seksualitet 
CPH PIX stillede skarpt på prostitution ved at vise filmen Pretty Woman og invitere til debatmøde i Skelbækgade.
http://modkraft.dk/artikel/julia-roberts-i-skelb%C3%A6kgade

Film, fiktion – anmeldelser

Kampen for et bedre liv

 (7.juni 2013)
The Angels’ Share af Ken Loach
https://modkraft.dk/artikel/kampen-et-bedre-liv

Klassisk drengerøv

 (20.juni 2013) 
Player af Thomas Villum Jensen
https://modkraft.dk/artikel/klassisk-drenger-v

Når himmelharpen synger

 (28.maj 2013)
I Lossens time af Søren Kragh-Jacobsen
https://modkraft.dk/artikel/n%C3%A5r-himmelharpen-synger

Den skaldede og sårbare kvinde

 (12.april 2013) 
Den skaldede frisør af Susanne Bier
http://modkraft.dk/artikel/den-skaldede-og-s%C3%A5rbare-kvinde

Fiasko-film finder sandheden om mænd?

 (19. december 2012)
Viceværten af Katrine Wiedemann
http://modkraft.dk/artikel/fiasko-film-finder-sandheden-om-m%C3%A6nd

Hvad fortæller en filmplakat om en film

(10.januar 2013) – Sover Dolly på ryggen? af Hella Joof (2012)
http://modkraft.dk/artikel/hvad-fort%C3%A6ller-en-filmplakat-om-en-film%20%20%20

Film, dokumentar – anmeldelser

Love, peace og konflikter

(3.oktober 2014)
Freak Out af Carl Javér
http://modkraft.dk/artikel/love-peace-og-konflikter

Iscenesat dokumentarisme

(6.december 2013)
I Kærlighedens navn / Just the Right Amount of Violence af Jon Bang Carlsen
http://modkraft.dk/artikel/iscenesat-dokumentarisme

Klaustrofobisk kaos 

(6.juni 2013)
Blodets bånd af Pernille Bervald og Christian Sønderbye Jepsen
http://modkraft.dk/artikel/klaustrofobisk-kaos

John Kørner taler til os

(8.maj 2013)
Jeg taler til jer af Jørgen Leth
https://modkraft.dk/artikel/john-k%C3%B8rner-taler-til-os

Rock rodfæstet i kussens saft og kraft

 (30.april 2013)
Peaches Does Herself af Peaches
http://modkraft.dk/artikel/rock-rodf%C3%A6stet-i-kussens-saft-og-kraft

Dette er et kunstværk

 (10.april 2013)
Marina Abramovic: The Artist Is Present af Matthew Akers og Jeff Dupre (2012)
http://modkraft.dk/artikel/dette-er-et-kunstv%C3%A6rk

Teater

Der er ikke noget galt med at lege med identiteten

(25.november 2018)
i anledning af Black Madonna på Teatret Sort/Hvid, Aladdin på Det kgl. Teater, identitetspolitik.
I et demokratisk samfund påtager og fortolker vi forskellige identiteter. Er der noget galt med det?
https://politiken.dk/debat/kroniken/art6851435/Der-er-ikke-noget-galt-i-at-lege-med-identiteten

Drenge græder ikke i dansk teaterudgave 

Det utilstrækkelige køn

(30.marts 2014) 
Transformatoren på Teatret Sort/Hvid
https://friktionmagasin.dk/det-utilstr%C3%A6kkelige-k%C3%B8n-4a20e61ff620

Særligt om egen kunstnerisk praksis (film, teater og musik) 

Man slipper ikke uden videre uden om de patriarkalske strukturer – heller ikke i kunst
(27.juni 2014). Læs også under Begær og seksualitetIdentitet og andre måder
http://modkraft.dk/artikel/man-slipper-ikke-uden-videre-uden-om-de-patriarkalske-strukturer-heller-ikke-i-kunst